Την Τρίτη είχα μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με τον φίλο μου τον Μάριο, σχετικά με το backlinking και το πόσο σημαντικό είναι να υπάρχει στα blogs. Η συζήτηση μου έδωσε την αφορμή να γράψω αυτό το post για την αξία του backlinking και κατ’ επέκταση του credit π.χ. σε φωτογραφίες.
Η όλη ιδέα του blogging και το blogger είναι να μοιράζεσαι το περιέχομενο σου, τις ιδέες σου, τις πηγές σου και να δίνεις credit στον δημιουργό της κάθε ιδέας, post, εικόνας ή γενικά οποιουδήποτε περιεχομένου που χρησιμοποιείς. Και φυσικά δεν υπάρχει άλλος τρόπος εκτός από το backlinking. Στην ουσία το backlinking είναι το link που αναφέρεις και μοιράζεσε αυτό που θεωρείς ότι θα βοηθήσει -ή ότι είναι απαραίτητο- για τον αναγνώστη σου, ώστε να καταλάβει καλύτερα το θέμα για το οποίο γράφεις.
Για παράδειγμα εάν γράφω σχετικά για ένα post ενός φίλου blogger που με κάνει να το σχολιάσω εκτεταμένα, τότε θα backlinkάρω το URL του post του, το blog του, τυχόν άλλα posts που να αναφέρονται στο συγκεκριμένο θέμα και πιθανές φωτογραφίες ή video. Εάν εξαιρέσουμε το video που θα είναι embedded τότε με backlinking εννοώ το μικρό κειμενάκι κάτω από την φωτογραφία που λέει “Photo by [name]” και είναι και το credit της φωτογραφίας, τα links που αναφέρονται σε σχετικά posts και blogs και bloggers. Παρεμπιπτόντως η διαφορά ανάμεσα σε post backlinking και blog/blogger backlinking είναι ότι στο πρώτο linkάρουμε ένα συγκεκριμένο post ενώ στο δεύτερο την αρχική σελίδα του blog (π.χ. apas.gr).
Όλα αυτά τα links δεν είναι στο τέλος του post ή ξέχωρα από το main κείμενο, αλλά ενσωματωμένα σε αυτό, κάνοντας το κείμενο και το link/information sharing ένα. Και αυτό είναι το πιο σημαντικό. Όσο πιο εύκολο είναι για τον αναγνώστη να δει και να πατήσει το link ώστε να μάθει περισσότερα, τόσο πιο εύκολα θα το καταλάβει και τελικά θα το κάνει. Επίσης αρκετά σημαντικό (μπορώ να πω και εξίσου σημαντικό είναι το πως θα φαίνεται το link). Δηλαδή το σωστό φορμάτ του link είναι να είναι ενσωματωμένα στο κείμενο, π.χ. της μορφής “[…] Ο Στέφανος αναλύει τις σκέψεις του σχετικά με το post του Arrington και μας εξηγεί πολύ σωστά ότι το Web 2.0 δεν πέθανε, σε αντίθεση με…[…]”, ενώ κατά κάποιον τρόπο σαν “λάθος” είναι “[…] Έμαθα ότι ο Στέφανος έγραψε σχετικά με το post του Arrington για το Web 2.0 και μπορείτε να το διαβάσετε εδώ.[…]”. Στο πρώτο παράδειγμα χρησιμοποιήσα και τους δύο τύπους του backlinking. Το blog backlink και το post backlink.
Η κύρια διαφορά βέβαια, του backlinking από του κανονικού link είναι ότι στο πρώτο linkάρουμε κάτι (ένα post, μια φωτογραφία, ένα video, ένα refernce) ώστε να το μοιραστούμε, να το δημοσιεύσουμε/δημοσιοποιήσουμε, ενώ στο δεύτερο απλά ένα site π.χ. του Gizmodo ή του Engadget.
Αφού λοιπόν το backlinking είναι ένα από τα βασικά του blogging, τότε θα πρέπει να -προσπαθούμε τουλάχιστον- να γίνετε όσο πιο σωστά γίνεται, ώστε να βοηθήσουμε τους μελλοντικού αλλά και τωρινούς αναγνώστες μας και να τους κάνουμε να ευχαριστιούνται όταν θα διαβάζουν blogs και να μην το θεωρούν σαν ακόμη μια στήλη εημερίδας.
Απόστολε θέλω να σε συγχαρώ για τα ωραία σου ποστ. Πιστεύω (κι εύχομαι) να επηρεάσεις κι άλλους φίλους σου να σε μιμηθούν. Keep posting… :-)
Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια Sotomi. :-)
Εξαιρετικό Post με ελλιπή έρευνα παρόλα αυτά.
Αυτό το οποίο αναφέρεσαι καταρχάς δεν είναι το Backlink αλλά είναι το References system.
Για να διαχωρίσουμε τις έννοιες και να αναφερθούμε σωστά το backlink κατά βάση είναι ο τεχνικός όρος της ανταλλαγής Link, και όχι ΜΟΝΟ στην αναφορά σε κάποιο άρθρο ή σελίδα (αφού αυτή είναι μόνο η μία αναφορά) αλλά και σε μία λίστα συνδέσμων, blogroll και τα σχετικά.
Από την άλλη το Reference, είναι όταν χρησιμοποιείτε κάποιο κείμενο για την συγγραφή ενός άρθρου ή επιστημονικού ή μη περιεχομένου και τονίζουμε από πού είναι η πηγή μας.
Αναλυτικά, εγώ δεν θα μπορούσα να γράψω ένα άρθρο για τον καρκίνο, παρόλα αυτά θα μπορούσα να κάνω μία έρευνα διαβάζοντας και χρησιμοποιώντας τις πηγές μου (references).
Το References system λοιπόν που αναφέρεσαι εσύ είναι αυτό του Harvard. Το άλλο, η αριθμητική προσθήκη και αναφορά στο τέλος του άρθρου είναι το Vancouver style. Η χρήση του γίνεται με αρίθμηση στην λέξη, και αναφορά στο τέλος της σελίδας με τον εξής τρόπο
Συγγραφέας, Όνομα πηγής
Εκδοτικός οίκος (Ημερομηνία προσπέλασης)
σελίδα, παράγραφος.
Αυτά από εμένα, γιατί το άρθρο δεν ήτανε σωστό.
Ρε Βασιλάκη εδώ λέμε για social networks που είναι trendy και εσύ μας λες για Vancouver style και για Harvard. Σε λίγο θα μας πεις και για Οξφόρδες!
μου λές δηλαδή, οτι όταν ο όρος Backlinking χρησιμοποιείτε λάθος και αναλύω με επιχειρήματα το γιατί, δεν είναι σωστό;
Ναι. Δεν ξέρεις καλά ελληνικά Μπασιλάκη;